پلی دستکش Exo-Glove

وقتی کسی دچار آسیب جبران ناپذیری می‌شود، وظایف روزمره برایش دشوار می‌شود و در برخی موارد غیرممکن میگردد. شخصی که بازو یا دست خود را از دست داده باشد، نمی‌تواند دستگیره درب را گرفته و بچرخاند. اما در تاریخ ۱۵ فوریه، پژوهشگران در یک همایش علمی بزرگ دربارهٔ دستگاه‌های جدیدی که برای غلبه بر این محدودیت‌های جسمی در حال توسعه هستند، صحبت کردند. بسیاری از این دستگاه‌ها در حال حاضر در مرحلهٔ آزمایشات اولیه قرار دارند. اما روزی در آینده نه چندان دور، نسخه‌های پیشرفتهٔ این دستگاه‌ها می‌توانند زندگی را برای بسیاری از افراد آسان‌تر کنند.

چو و تیمش یک دستکش از مواد انعطاف‌پذیر و لاستیکی طراحی کرده‌اند. این دستکش سه انگشت دارد که بر روی انگشتان شست، انگشت اشاره و انگشت میانی فرد قرار می‌گیرد. سیم‌هایی که به این انگشتان متصل شده‌اند، توسط یک موتور کوچک قابل حرکت هستند. این موتور که توسط یک سوئیچ ساده کنترل می‌شود، بر روی سیم‌ها کشیده می‌شود تا دست را باز و بسته کند. نتیجه این است که دستکش می‌تواند به افراد در گرفتن اشیاء کمک کند.

تیم چو ابداع خود را “دستکش اکسو-پلی” می‌نامد. اکسو از یونانی به معنی “بیرون” است. به این معنی که این دستکش بیرون از بدن کاربر استفاده می‌شود. پلی به معنی “بسیاری” است و به این معنی است که مواد لاستیکی دستکش یک پلیمر است.

پژوهشگران دیگر دستکش‌هایی را طراحی کرده‌اند که از تحریک‌های عصبی عضلات بازوی کاربر برای کنترل حرکات دستکش استفاده می‌کنند. اما این دستگاه‌های قبلی نسبتاً پیچیده هستند. اگر تولید شوند، هزینه‌بر خواهند بود،  افرادی که دستکش اکسو-پلی را آزمایش کرده‌اند، سادگی آن را دوست دارند، یک مزیت دیگر آن این است که ضدآب است. این بدان معنی است که کاربران می‌توانند هنگام شستن دستان یا ظروف غذا را با آن بپوشند. همچنین دستکش را می‌توان در صورت کثیف شدن خارج کرده و شستشو دهند.

این تیم کره‌ای از مراکز پژوهشی بودند که در هفته گذشته فناوری‌های جدیدی را برای افراد معلولیت جسمی جدی توصیف کردند. آنها دستگاه‌های خود را در  همایش سالانهٔ انجمن آمریکایی پیشرفت علم (AAAS) به نمایش گذاشتند.

Design Improvement of a Polymer-Based Tendon-Driven Wearable Robotic Hand ( Exo-Glove Poly) | SpringerLink